SPIRIT Blog

De teksten van je jingles, een onderschatte factor

We weten bij SPIRIT als geen ander hoe fijn het is om imaging te gebruiken waar je van gaat stuiteren. De ultieme optelsom van een combinatie aan factoren. Denk aan de juiste muziek, perfecte vocals en een professionele mix. Maar er is nog een factor die vaak vergeten en onderschat wordt. Deze kan bijdragen aan herkenbaarheid, onderscheidend vermogen en ijzersterke branding; de copywriting, ofwel je teksten.

Omdat we bij SPIRIT niet alleen audio produceren, maar ook copywriting verzorgen, merken we dat veel opdrachtgevers moeite hebben met teksten voor jingles of andere elementen. We adviseren daarom graag bij persoonlijk contact, maar geven hierbij alvast een voorzetje. In a nutshell, weliswaar. Want deze materie gaat heel (!) diep en geldt ook voor radio in de breedste zin des woords. Heb je vragen, dan horen we graag van je.


Wie of wat ben je? 


Voordat je begint aan teksten voor je jingles is het onwijs belangrijk duidelijk in kaart te krijgen wie je bent als radiomaker. Of liever, als radioproduct. Je bent van nature geneigd om jezelf te zien als persoon. Een hele logische gedachte natuurlijk. Toch loont het om soms even afstand te doen van aspecten als hobby, passie en eigen smaak. Je bekijkt jezelf dan in helicopterview vanuit de ogen van een objectieve, onbevooroordeelde luisteraar. Wie ben jij op de radio en wat wil je brengen? Als je dit in kaart hebt, heb je een basis voor de teksten van je nieuwe imaging gelegd. Het volgende punt haakt hier min of meer op in.


Oh nee, daar heb je Frits weer

Ok, stel je voor… je naam is Frits en je maakt een programma dat afgeladen vol zit met gitaarmuziek. Je bent zelf ook gitaarfanaat, dus je bent volledig in je nopjes. Je draait obscure B-kantjes, weet precies wat voor onderbroek Jimi Hendrix op Woodstock droeg en slaat de visite op een gemiddelde verjaardag om te oren met een arsenaal aan goedbedoelde muziekfeitjes. Kortom, je bent een liefhebber. Dikke duim voor jou! Maar er schuilt hierin ook een gevaar.

Je spreekt namelijk een andere taal dan je gemiddelde ontvanger. Je vervalt snel in oeverloze uiteenzettingen, technische termen die niet begrepen worden of nutteloze feiten waar niemand op zit te wachten. For the record… we zeggen hiermee niets over jouw toewijding, maar wel over het effect dat je communicatie kan hebben op je doelgroep. Een groot gedeelte van je luisteraars (of je visite) spreekt namelijk een heel andere taal. Het is de kunst om die twee werelden bij elkaar te brengen in je teksten. Houd het begrijpelijk, toegankelijk en vlot. 


De tone of voice

Ook hier geldt weer dat het onwijs belangrijk is om je doelgroep in je achterhoofd te houden. Voor wie maak je radio? Als je hiervan een duidelijk beeld hebt, ga je bedenken welke tone of voice hierop van toepassing is. Spreek je de alternatieve hipster aan met een bombastisch Duitse-Schlager-vocabulaire, dan sla je de plank mis. Bij iedere doelgroep en iedere stroming hoort een bepaalde toon. Probeer deze te benadrukken binnen de teksten van je imaging. En vergeet details als ‘u’ of ‘je’ ook vooral niet. Communicatie zit ‘m in de kleinste dingen.


Wees gewoon super duidelijk en doeltreffend zonder al teveel bijwoorden te gebruiken die een beetje de inhoud van je tekst een soort van minimaliseren, zodat niemand het onwijs begrijpt en het daarom allemaal niet zo heel goed is, zeg maar.


We zien bij SPIRIT nogal eens teksten voorbij komen waarin teveel (nutteloze) informatie wordt gecommuniceerd. Denk aan promo’s of commercials. Ze worden afgeladen vol geduwd met feiten, marketinguitingen, contactmogelijkheden en bijwoorden die er uiteindelijk een soort krentenbol aan informatie van maken. Door deze jungle aan woorden weet een luisteraar niet waar hij/zij naar moet luisteren en wordt je imaging niet opgemerkt of zelfs als storend ervaren. Bovendien sla je zelf de plank mis, aangezien je vaak slechts één, hooguit twee belangrijke zaken wil laten opvallen die nu worden weggevaagd door overkill. Dus… wat wil je communiceren? Maak dit het doel van je imaging en kijk vervolgens hoe je dit zo duidelijk en doeltreffend mogelijk kan verpakken. Factoren als zinsopbouw en woordgebruik zijn hierbij van essentieel belang. Wij kunnen je hierbij helpen.



SPIRIT Krentenbol


Laat ze maar lachen!

Wist je dat humor een zeer effectieve manier is om teksten te laten landen bij luisteraars? Het is bewezen dat positiviteit en een glimlach verkoopt. Je boodschap valt hierdoor beter op dan wanneer je een serieus, saai verhaaltje communiceert. De reden is dat humor een emotie teweeg brengt. Dit geldt ook voor andere sterke, emotionele kenmerken als drama, woede of gekte. Maar deze lenen zich vanzelfsprekend minder voor je imaging. 


Fouten maken is killing

We maken allemaal wel eens een foutje (de eerste drie lezers die de fout in dit blog-artikel weten te spotten, winnen een grappige naamjingle). Het is heel menselijk, dus geen paniek. Echter, als de teksten van je jingles of andere imaging radicaal fout zijn, sla je de plank keihard mis. Luisteraars die je fout opmerken, hebben dan totaal geen oog (of oor) meer voor je boodschap en worden er zelfs een beetje lacherig van. Doe jezelf dus een plezier en check je copy!


Dat van de naamjingle was overigens geen grapje. Spot die tikfout en laat je reactie hieronder achter of stuur ons een mailtje! De eerste drie lezers zijn de blije eieren en ontvangen een grappige, originele SPIRIT naamjingel. Tips of hulp nodig bij je copywriting? Wij helpen je graag verder.


Author


Spirit