SPIRIT Blog

Jingles bestellen? Bekijk deze handige tips!

Hoppa! Je gaat voor nieuwe jingles. Altijd een feestje! Misschien draait je show of omroep al een tijdje op stokoude imaging, wordt zenderbreed een gloednieuwe stijl geïntroduceerd of ben je er zelf gewoon keihard aan toe. Goed geproduceerde jingles zijn immers zeer krachtig. Ze geven je product om meerdere redenen een regelrechte boost, zoals je hier kan lezen.

Het proces van nieuwe jingles bestellen lijkt een makkie. En als je niet al te moeilijk wil doen, kan het dat ook best zijn. Echter, we zien soms een aantal ‘valkuilen’ voorbij komen die voorkomen kunnen worden door bewuste keuzes te maken. Maar hoe? We zetten een aantal nuttige tips voor je op een rij.



1. De muziekkeuze

Effectieve jingles kun je beschouwen als kleine liedjes. Ze hebben een kop, een kern en een staart. Net als bij een ‘echte song’ is de muziekkeuze van essentieel belang. Je wilt immers een emotie losmaken bij je luisteraar. Je jingle moet onherroepelijk blijven hangen. Alleen dán creëer je het beoogde effect. Je wil immers graag dat luisteraars je onthouden. Daarom is het slim om echt goed na te denken over wat je wil uitstralen. Welk muzikale visitekaartje wil je achterlaten?

Natuurlijk kan je uitgaan van je persoonlijke voorkeuren. Het is immers belangrijk dat een jingle ook jóu die kick geeft, dat je ervan gaat stuiteren en dat er een gezonde dosis energie vrijkomt waar jij op kan inprikken. Echter, het is niet altíjd verstandig om je eigen smaak leading te laten zijn. Afhankelijk van het type programma, is het soms goed om even uit je rol als DJ te stappen en je programma of personaliteit te beschouwen als een product. Welke doelgroep wil je bereiken? Waar heeft deze doelgroep behoefte aan? Wat wil je zelf uitstralen? Als je dat in kaart hebt en dit gegeven combineert met je eigen ‘behoefte’, die van de omroep en het tijdslot waarop je uitzendt, heb je het muzikale gedeelte getackeld. Dit geldt niet alleen voor DJ’s, maar ook voor zenderbrede vormgeving.



2. De teksten

Dit onderdeel behoeft niet al teveel uitleg en heeft een overlap met het gedeelte over de muziekkeuze. Het is raadzaam om je bewust te worden van wat je wilt communiceren. Waaróm kies je voor een bepaalde aanpak? Ga je voor jingles met een station tagline en een pay-off – dit is eigenlijk de meeste voorkomende vorm en vrijwel altijd effectief-  of wil je je luisteraars iets anders vertellen? Misschien is er een unique selling point waar jij als radiomaker om bekend staat. Een signature eigenschap, zogezegd. Je bent een stokoude rocker of maakt altijd flauwe grappen. Je bent blijven steken in de 90’s of maakt een vlijmscherpe danceshow voor een jong publiek. Misschien heb je een rustige, zware stem en draai je klassieke muziek of ben je juist een blij ei die niet stil kan zitten. Dwing jezelf goed na te denken over bijpassende muziek, zoals hierboven besproken, maar dus ook over matchende tekstinhoud. Deze twee versterken elkaar.



3. De energie

Omdat een jingle een combinatie is van allerlei factoren die hand in hand gaan, heeft ook dit onderdeel weer een raakvlak met de bovenstaande twee. Probeer je bewust te zijn van de energie die je wilt uitstralen binnen je programma of zender. Deze energie is allereerst erg afhankelijk van het tijdstip waarop de jingle wordt uitgezonden. We hoeven je niet te vertellen dat een Death Metal jingle tijdens een gezellig koffieprogramma niet meteen de slimste keuze is.

Daarnaast is de keuze voor wat betreft energie erg afhankelijk van de content en context waarbinnen de jingle wordt geplaatst. Gebruik je een jingle na een item over ernstige, serieuze onderwerpen, dan is het wijsheid om niet teveel gas te geven en de sfeer te versterken met een meer mellow variant. Zit je echter in het verkeersoverzicht, een lijst met de nieuwe binnenkomers, een opzwepend telefoongesprek met een luisteraar of een lachstuip met je sidekicks, kies dan liever voor een jingle die deze energie versterkt.

Tot slot is de energie van je jingle natuurlijk sterk afhankelijk van waar deze geplaatst is binnen je playlist. Je wilt immers dat je imaging naadloos aansluit op de flow van je muziektracks.



SPIRIT - Jingles bestellen radio


4. De lengte


We produceren bij SPIRIT al lange tijd zogenaamde Song Jingles. Toen Coen en Sander’s Filelied (die we produceerden met BNN) een groot succes bleek, hebben we deze trend voortgezet. Het bleek namelijk dat DJ’s grote behoefte hebben aan een soort ‘markeerpunt’ binnen hun radioshow. Een lange, muzikale, vaak komische jingle die een sfeertje zet. Vaak duurt zo’n jingle minstens 30 seconden. Je kunt er veel tekst in kwijt en het heeft dan ook een hoog meezing-gehalte. Het brengt sfeer, gezelligheid en een vrolijke break in een strak radioformat.

Toch is het raadzaam te bedenken dat overdaad schaadt. Een overkill aan dit soort jingles binnen een radio-uur vormt een blok aan het been van je luisteraar. Het zal dan al snel als storend worden ervaren. Jingles zijn nog altijd een onderbreking van de muziek die je uitzendt, de reden waarom je luisteraars zijn ingetuned. Probeer dus te doseren. Bovendien verliezen de individuele jinglemomenten hun unieke kracht als ze aan de lopende band worden ingezet. Wees dus spaarzaam, vooral met jingles van deze lengte. 

Veel toegankelijker en onschuldiger zijn de kortere jingles. De vocal ID Jingles, waarin meestal een tagline en station ID wordt bezongen. Deze zijn makkelijker en sneller tussen twee tracks te plaatsen en hebben minder ‘storende factor’ in zich. Het is dus goed om je bewust te zijn van waar je je nieuwe jingles wil gaan toepassen en in welke verhouding.


5. De stem

Een hele belangrijke is de stem (of stemmen) die wordt gebruikt in je jingles. Ook hierbij geldt dat je eerst nadenkt over wat je wil uitstralen. Welke emotie wil je losmaken bij je luisteraar? Ga je voor een vlotte, stoere mannenstem of misschien juist een sexy, bijdehante vrouwenstem? De juiste voice is een regelrechte versterking en benadrukking van alle bovenstaande factoren. Mits deze goed is gecast, is het de absolute ‘icing on the cake’. Nog te vaak wordt de waarde hiervan onderschat. We maken bij SPIRIT gebruik van een uitgebreide voice-database, dus laat je vooral adviseren. We denken graag mee over wat bij je past.



6. De productie

Kies voor SPIRIT! Dat zouden we nu schaamteloos kunnen roepen. En natuurlijk… we zijn altijd blij met jou als nieuwe opdrachtgever. Echter, objectief gezien blijft ook hier de vraag voor welke type productie je gaat. Kies je voor een retro sound? Of juist voor een frisse, sprankelende variant? Kies je voor klassiekere vocals of juist de meer vernieuwende en energieke klank? En ook niet onbelangrijk… wat is je budget? Het verschilt per bedrijf nogal wat je voor professionele imaging kwijt bent. Kies voor een perfecte combo tussen de gewenste sound en je budget. We gaan er bij SPIRIT voor om je hierin zo goed mogelijk verder te helpen. Dus vooruit, we doen ‘m toch maar even… Kies voor SPIRIT! 😉






Author


Spirit